10 Tip Cegah Kerosakan Rambut Untuk Wanita

10 Tip Cegah Kerosakan Rambut Untuk Wanita

Wanita dan rambut memang tak boleh dipisahkan. Muka cantik tapi rambut tak sihat pun boleh menurunkan tahap keyakinan diri kan? Walaupun bertudung dan orang taknampak pun rambut kita, tapi sekali bila buka tudung….huwaaaa…rambut berbuah, bercabang, gugur hampir botak. Terus rasa ‘down’. Rasa tak cantik.

Kalau rambut gugur tu memanglah rimas tengok rambut bertebaran di atas lantai.

Normal rambut gugur, tapi perlu ada rambut yang baru tumbuh. Kalau tidaaak…menipislah alamatnya rambut tu..

10 Tip Cegah Kerosakan Rambut Untuk Wanita

  1. Jika anda mempunyai rambut yang rosak dan tidak terurus, apa kata gunakan perapi dan syampu secara berasingan. Ini kerana, kandungan syampu yang mengandungi perapi sahaja tidak cukup untuk memberi kelembapan yang diperlukan.
  2.  Pakai perapi dengan betul. Letakkan satu garis perapi di tapak tangan dan kemudian, sapukan pada helaian rambut sehingga merata.
  3. Pilih perapi yang mengandungi protein kerana boleh membantu mengembalikan kesegaran dan kesihatan rambut. Pilih daripada bahan semulajadi adalah lebih baik.
  4. Jangan mengeringkan rambut dengan menggosok-gosok rambut pada tuala. Gosokan ini akan menyebabkan kutikel rambut akan mejadi kasar dan mengakibatkan rambut sukar disikat.
  5. Lakukan rawatan ‘deep conditioning’ seminggu sekali. Gunakan masker rambut yang mengandungi protein yang boleh menyuburkan dan menguatkan akar rambut. Boleh juga menggunakan bahan semulajadi seperti kelapa dan sebagainya.
  6. Kurangkan penggunaan pengering rambut.
  7. Rambut akan kurang menyerap klorin atau air masin jika membasahkannya dengan air biasa terlebih dahulu.
  8. Kurangkan pemakaian gel rabut beralkohol untuk mengelakkan rambut rosak.
  9.  Diet seimbang untuk nutrisi rambut terutamanya protein.
  10. Gunakan set penjagaan rambut daripada bahan semulajadi yang sesuai agar rambut terpelihara.

Antara 10 tip di atas, K.Hawa suka yang ke 9. Bab penjagaan rambut tu masuk item no.2 lah bagi akak. Tak ada masa. Ceh ! Konon sibuk. Tapi, jaga juga lah. Cuma taklah pergi SPA setiap minggu. SPA di rumah sahaja.

Ok. Apa diet yang K.Hawa amalkan untuk rambut yang sihat dan tak rosak.

Perempuan ni, kalau dah berkahwin dan teristimewanya ada anak, seringkali ada masalah rambut gugur. Kan ? Kan ?. K.Hawa juga ada masalah yang sama. Dulu, gugurnya rambut ini sehari tu lebih kurang segenggam. Asal sikat je, sangkut banyak sungguh pada sikat tu. Sampai rasa ngeri nak sikat rambut ! Ini kes memang tak pernah pakai pengering rambut, pewarna bagai tau !

Jadi, ringkas cerita, K.Hawa ubah diet harian.

  1. No more MSG
  2. No more FOOD COLURING
  3. No more garam berlebihan
  4. No more gula berlebihan
  5. No more junk food
  6. No more fast food
  7. More Vegetables
  8. More Fruits

Lepas tu , kuranglah sedikit keguguran. Tapiii….rambut menipis juga, nampak kulit kepala yang putih tau ! Walaupun tuannya tak berapa nak putih. Haha.

Akhirnya, lepas consume satu Set Shaklee, asalnya untuk tujuan lain, tapi ‘terdapat’ kesan yang lain. Rambut dah kurang gugur, adalah 1-10 helai sehari. Itu normal kot. Dan yang paling best bila balik kampung mak K. Hawa tegur. ” Dah makin tebal dah rambut ni , rambut pun cantik. Lambat uban ni”.

Apa perasaan ?

Of course rasa sangat gembira kan? Senyumnya kemain. Pantang orang puji cantik. Wohooo !

Apa suplemen yang K. Hawa  makan ?

ESP – Bekalan protein lengkap. Rambut kan terdiri daripada jujukan asid amino (protein)

ESP SHAKLEEGLA Complex – Stabilkan hormon wanita.

GLA ComplexVitamin C- immune system dan bantu pembentukan kolagen dalam badan. Akar rambut pun ada kolagen.

vita c shaklee, vitamin c shaklee,

B-Complex – sumber vitamin B yang cukupkan nutrisi dalam badan. Rambut juga perlu nutrisi untuk kekal sihat.

b complex

Vitalea-Iron Formula – multivitamin lengkap . Wajib makan untuk rambut dan badan sihat.

khasiat Vitalea Shaklee,fungsi vitalea shaklee

Kalau nak tambah pun, boleh tambah Zinc Complex. Membantu kekuatan akar rambut dan bekalkan mineral kepada rambut. K. Hawa makan juga yang ini ( suami punya masa tu ) . Share ajelah kan. Tapi , 5 sekawan yang atas tu memang teman setialah.

Ada ke wanita-wanita yang bermasalah dengan rambut ?

Boleh hubungi K. Hawa kalau mahu cuba suplemen untuk rambut gugur : 013 932 5387

 

 

February 12, 2017
Previous Post Next Post

Leave a Reply

CommentLuv badge

You may also like